Behandling av Kronisk Borrelia

Att det behövs fler Läkare som behandlar effektivt i Sverige råder det inga tvivel om. Men det börjar ändra sig och det finns nu flera som ger lite längre antibiotika behandling och i olika kombinationer. Själv fick jag först hjälp av en patolog som såg vilka oerhörda problem jag hade och att vården inte gjorde något annat än att ge mediciner som dämpade vissa symtom.
Det viktiga är att man kämpar vidare emot sjukdomen och vården, vändningen kommer när man möter Läkare som har ett hjärta och brinner för att bota.
Många får ju återkommande besvär efter en allt för kort behandling, att vissa Läkare då säger att det endast är restsymtom för borrelian är död är bara väldigt okunnigt och föraktfullt.
Att Borrelian byter form och gömmer sig för antibiotikan med tex biofilm är mycket känt i otaliga studier både in vivo ( i levande celler och vävnader) och in vitro (artificiell miljö, exempelvis ett provrör).
Dessa studier finns lättillgängligt på nätet för dom Läkarna som är villiga att lära nytt och förstå den komplicerade bakterien och infektionen borrelia som även kan bli kronisk.
Ett stort tack till er Läkare som hör av er och vill ha info om kronisk borrelia och som inte tvekar att behandla patienterna tills dom blivit friska.

12 responses to “Behandling av Kronisk Borrelia

  1. Skönt att det finns några läkare i Sverige som hjälper patienter med långvariga problem. De måste dock bli många fler om alla drabbade ska kunna få vård.

    • Ja, men förhoppningsvis finns det många läkare (borde det inte gälla samtliga?) som har intresse av att hjälpa sina patienter att bli friska… Sprid info om denna blogg till era läkare så kan de lära sig mer!

  2. Ann-Sofie Hanéll

    Som 10 åring blev jag biten av en fästing. Den satt mellan näsryggen och ögat. Sedan hade jag en röd rand som vandrade neråt , ifrån ögat och ner över kroppen. Det tog ca ett halvår innan den försvann ifrån kroppen. Mina föräldrar brukade alltid prata om detta, och tyckte det var komiskt. Om jag var sjuk i samband med detta, bortsett ifrån infektionen som orsakade värmen/randen, det vet jag inte. När jag sen var 14 år började mitt helvete här på jorden. Vet inte hur många gånger dom skurit och tittat in, plockat bort, kollat osv, i min kropp. Har haft kroniska smärtor. Har idag diagnos Fibromyalgi, artos och artrit, kroniska inflammationer i mage tarm. Massor oförklarliga svettningar ( har östrogen, men det hjälper inte ) och nästan alla symtom på er lista. Har vid något tillfälle frågat en distriktsläkare om det var farligt, det jag råkade ut för som barn. Det blev ju inte behandlat.
    Han svarade att det inte var det. Kan man då, bära på detta, och kanske tom tro att det kan vara borrellia som orsakat detta ” helvete ” på ren svenska? Är pc allergiker , så jag härinne ofta ätit antibiotika.
    Vad tycker ni i såfall att jag skall göra? Tilläggas bör attrahera är otroligt trött på sjukvården, och drar mig för alla läkarbesök. Har man haft det så här i så många år, så känns det som om man ställer till besvär, och bara kommer och gnäller. Är idag 56 år och egen företagare på 25%.

    • Min spontana tanke är att det låter som att du har flera andra fästinginfektioner förutom borrelia. Den där randen som vandrade ner kan vara bartonella (som också kan ge andra hudutslag, blåmärken, blodkärl som brister), svettningar (speciellt på natten) är typiskt för babesia, men kan också orsakas av bl.a. rickettsia. Tål du andra sorters antibiotika? Penicillin är inte så bra för fästinginfektioner rent generellt, det är för svagt ensamt, man brukar ta kombinationer av flera sorters antibiotika, som justeras utifrån de infektioner man har. Om du inte redan har testats för olika fästingsjukdomar så tycker jag att du borde kräva att få såna test gjorda, tyvärr är de inte särskilt bra på sånt i Sverige, så det är inte säkert att det syns något. Läkare har möjlighet att ställa en klinisk diagnos utifrån symtomen. Även örtbehandling kan hjälpa, om det är svårt att ta antibiotika p.g.a. allergi. Det finns ganska många protokoll man kan följa för det, kommer att skriva lite om örter här senare!

  3. Ann-Sofie Hanéll

    Ledsen för lite felstavning, men det är rättstavningsprogrammet som stavar fel 🙂

  4. Tyvärr tål jag ingen sorts penicillin alls, har haft en otäck pc-chock , där jag nästan inte klarade mig. Glömde nämna att jag har konstant lätt förhöjning av sänkan. Ser fram emot att få veta lite mer om örtbehandlingen.
    Tack för ditt svar, kommer att följa er här . kram

  5. Här finns ett inlägg nu om örter, hoppas du hittar något där som kan vara till hjälp! Det är tyvärr vanligt med en lätt förhöjning av sänkan och/eller långvarig låg feber, Kram!

    https://borreliablogg.wordpress.com/2013/07/01/behandla-borrelia-med-orter-vitaminer-och-mineraler/

  6. http://www.aftonbladet.se/debatt/article17095848.ab

    En påhittad sjukdom? Jag håller nog med.

    Konstigt är också att en stor majoritet tycks vara kvinnor som ”drabbas”?
    Vad beror det på…

  7. Kvinnor?? Vi är även många män, var fick du denna knepiga tes ifrån? Påhittad av alla? Det är en vedertagen diagnos!!

  8. Hej!
    Min sambo har fått höra just detta med ”restsymptom” efter konstaterad neruoborrelia. Hon blir inte bättre, trots två kurer antibiotika. Vi vill vända oss till en av dess läkare som kan hjälpa henne, men hittills har vi inte hittat någon. Har ni tips om bra läkare vi kan kontakta? Det hade varit väldigt värdefullt.

    • Tyvärr finns det ingen i närheten vi kan hänvisa till, efter att kliniken i Norge tvingades stänga. Men ni kan säkert hitta nån i Europa, finns i flera länder. Eller vänta in att nya privata kliniker öppnar i grannländerna, det är på gång. Vill ni hitta en läkare i Sverige får ni leta er halvt fördärvade, men det finns några som vill hjälpa sjuka att bli friska. Vi kan inte förmedla några namn, dessvärre.

Kommentera

