Video

Alzheimer = långt gången borrelia?

”Det finns en mycket stor korrelation mellan Alzheimers och Borrelia. Dr. Allan MacDonald 2, har i vävnadsprov hos 7 av 10 av dem som dog av Alzheimers, funnit en produkt av Flagelin epitop, specifik för Borrelia burgdorferi, inkilad inne i kromosom nr 11. Spiroketer tycks alltså ha nästlat sig in i hjärncellerna hos de patienter som dog av Alzheimers.

Vid studier som har gjorts uppskattar man att Borrelios är en stark bidragande orsak till 50 % av våra kroniska lidanden. År 1995 erhöll Dr. Mattman positiva odlingar av Borrelia burgdorferi hos 43 av 47 personer med kroniska sjukdomar. Bara en person av 23 i kontrollgruppen var positiv.”

http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

5 responses to “Alzheimer = långt gången borrelia?

  1. Intressant, jag har tänkt skriva ett inlägg om mina upplevelser men hittar aldrig tid att göra det. Känner att jag har så mycket outforskat om detta så ingen tid blir över. Men kan inte låta bli att skriva en del nu. Min mor har våldsamma skakningar i händer och man tänker ju på att hon har alzheimers eller Parkinsons. Har inte velat veta. Jag själv har märkt små skakningar i händer sista kanske 2-3 åren, inte så mycket men har hänt att jag måstat ta kaffekoppen med bägge händerna ibland. Så jag har ju givetvis insett att jag kommer att få det också, kanske dö av det.
    MEN, sen jag fick harpest i fjol höst och även en hjärtinfarkt, och käkade doxyferm och ciprofloxacin 3 omgångar så har skakningarna helt försvunnit. Och då funderar jag ju såklart nu ju mer jag läser om bakterier, kan jag ha bakterier i min hjärna som gör detta? Eller har haft? Kan min mor ha samma orsak? Jag kommer ihåg att hon för många år sedan hade ett sår på benet som aldrig ville läka, tog månader. Typ samma som jag hade med harpesten. Jag har inte pratat med henne om detta än utan vill lära mer. Vad ska jag göra? Känns inte lönt att gå och fråga vårdcentralen direkt. Några råd någon?

    • Det är ingen brådska. ta den tid du behöver, vi har alltid plats för ett gästinlägg!

      Väldigt intressant med din erfarenhet, och det du berättar om din mor. Tycker att det låter som Parkinson med skakningarna, och den diagnosen har också kopplats till borreliaspiroketer. Så ja, helt klart kan det vara bakterier i hjärnan som orsakar detta, de kan ställa till med mycket otäcka saker. Att det försvann med din antibiotikabehandling tyder också på det.

      Det låter ju som att din mor kan ha samma infektion som du hade om symtomen är desamma – kan du be den som behandlade dig att behandla även henne med samma kur? Möjligen i svagare dos, anpassad efter ålder (äldre brukar inte alltid tåla en kraftig behandling så bra).

  2. Pingback: Är du feldiagnostiserad? | Borreliabloggen

  3. Sven Erik Nordin

    Efter att intensivt ha sökt information om sambandet kost-hälsa all min lediga tid de senaste fyra åren har jag kommit fram till slutsatsen, att ett antal sjukdomar definitivt förorsakas och/eller påverkas av vår kost – främst den oerhörda mängd kolhydrater som numera ingår där. När det gäller diabetes och cancer är bevisen solklara. Men även när det gäller neurologiska sjukdomar som Alzheimer, Parkinson, ALS m.fl. hopas indicierna.
    Tyvärr inriktas nästan all forskning på farmakologiska preparat, medan man nästan helt bortser från kosten. Förklaringen är förstås att man inte kan ta patent och tjäna pengar på ”vanlig mat”. Mänskligt är det här en tragedi! Många av våra svåraste sjukdomar skulle i hög grad kunna undvikas (och i vissa fall även botas) med en riktig kost – framför allt genom att minska intaget av socker och spannmålsprodukter. Demoniseringen av fett (vilken saknar vetenskapligt stöd) är en stor anledning till det ökade kohydratintaget. Resultatet är bl.a. en explosiosartad ökning av fetma och diabetes. Glädjande nog finns det läkare som har modet att erkänna, att de under flera decennier givit helt kontraproduktiva kostråd. En av dem går att se på följande länk. Trots den tveksamma ”amerikaniseringen” av framförandet, så är nog tyvärr budskapet i allt väsentligt korrekt:
    http://www.doctoroz.com/episode/do-carbs-cause-alzheimers

  4. Pingback: Borrelia – sköldkörtelfel – Alzheimer | Borreliabloggen

Kommentera

