Varning för svenska mygg!

Inte bara fästingar är otäcka smittbärande kryp…

”Den som smittats av av den myggburna sjukdomen harpest blir snabbt dålig och får hög feber. Men det stannar inte där. Det tydligaste symtomet är ett otäckt sår på bettstället: som en krater med upphöjda kanter och en varfylld grop i mitten.

– Det ser riktigt äckligt ut, säger Jan Lundström, myggforskare vid Uppsala universitet.”

”Ytterligare ett symtom är svullna lymfkörtlar, som kan drabba den smittade i exempelvis armhålorna eller på halsen.

– Bölderna är blåröda och kan bli stora som en mansnäve. Det är väldigt svåra att bli av med, man måste äta speciell antibiotika under en lång tid.”

”En annan smitta som sprids via myggor i Sverige är Ockelbosjukan. Från den första augusti förekommer den i hela landet, undantaget fjällkedjan, och drabbar upp emot 50 svenskar varje år.”

”– Man får röda utslag över hela kroppen, utom i ansiktet. Det ser väldigt otäckt ut, säger Jan Lundström.

Sedan blir det ännu värre och man kan få svårt att röra sig, med stela, ömma leder. För de flesta håller besvären i sig ett par veckor, andra blir aldrig av med dem.

– 25 procent av patienterna fortsätter att ha ledproblem, vissa resten av livet.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17208959.ab

8 responses to “Varning för svenska mygg!

  1. Harpest ja,, den känner jag till alltför väl. Skulle vilja tillägga att man behöver inte bli fruktansvärt sjuk med feber och huvudvärk och bölder i lymfkörtlar som det beskrivs precis överallt. Det enda jag märkte var ett sår som en femkrona med små varprickar som knappnålshuvuden. Med en svart prick i mitten av såret. Senare svullet o infekterat 20 cm runtom såret. Sen läkte det ut o försvann,,,, trodde jag. Vad jag inte visste var att det gick in i kroppen och ställde till lite problem, hjärtinfarkt och nåt som jag tycker passar bra in på ordet ”hjärndimma” som jag sett nånstans. Ska väl tillägga att jag går inte till doktorn i onödan, det är ingen bra egenskap vid bakterieinfektioner. Vad jag förstått så står det i min journal att ”den här killen söker inte vård i onödan”. Det ångrar jag. Detta har orsakat dels hjärtproblem men även andra saker som jag tänkt skriva mer om senare. Ett litet myggstick kan ändra inte bara mitt liv utan även min familjs. Återkommer om det om jag orkar.
    Håller nu på att lägga pussel med mitt liv, sjukdomar o symptom 20 – 30 år tillbaks. Allt fler pusselbitar ramlar på plats och samband klarnar. Visst kan man ha fel i det man misstänker men man kan även ha rätt. Lägger inte detta pussel för min egen skull utan för mina barns o barnsbarns skull.
    I dagsläget så heter en del pusselbitar Twar, rickettsia, harpest och essentiell tremor.
    Verkar finnas samband mellan alla dessa.

    Ska försöka få till blodprov som visar om jag haft dessa bakterier, men verkar inte vara så lätt att få det när jag inte har symptom på detta nu.
    Kan man se om man haft tex: twar eller rickettsia för 10 år sedan?
    Finns det nåt annat ställe än vårdcentralen där man kan få blodprov tagna och analyserade?
    Skulle gärna vilja få kontakt med drabbade av harpest, eftersom jag ”snöat in” på denna bakterie.

    Mvh/ Bonnläpp

    • Ja, dessa infektioner ställer verkligen till det…

      Det kunde gå flera år mellan mina vårdbesök förut, höll mig borta hur sjuk jag än var tills jag var döende, då släpade jag mig dit och fick ta emot massor av förolämpningar av en nykläckt läkare som med sin okunskap även orsakade att jag fick gå ett halvår utan officiell behandling för en dödlig infektion, nu vill de inte se mig på vårdcentralen mer eftersom de ändå inte kan göra något, blev så brutalt bemött senast (förvägrades läkartid, provtagning etc) att jag håller mig undan. Behandlar därför en bakteriell hjärnhinneinflammation på egen hand för tillfället (därav tystnaden, lite svårt att tänka). Resultatet av senaste bettet.

      Möjligen kan rickettsia synas i prover, särskilt om du inte är av med bakterien än, vilket är högst troligt då standardbehandling inte tar bort den, inte heller långvarig antibiotikabehandling med flera sorter hjälper nämnvärt. TWAR är jag osäker på om det syns. Du kan försöka få remiss till en infektionsklinik om de inte vill ta proverna på din vårdcentral.

      • Jag blev nekad egenremiss till landstingets infektionsklinik. Är det rätt? Någon kommentar till detta?

    • Erfahrung – det ogillar vi förstås. Har själv nekats remisser skrivna av läkare. Så det är inte helt lätt att få komma till rätt ställe inom vården ibland. Försök igen?

  2. Vårdcentralen vill oftast inte skriva en remiss till infektionskliniken, inte min VC iallafall, ”för att dom tror inte heller att du har borrelia, det vet jag”. Så svarade min s.k. husläkare ca 2 mån. sedan.

  3. Tularemia–the bacteria is ”Francisella” so if you ask to be tested, they need to see if you have antibodies to that bacteria. Its very common carried in rabbits–so pet rabbits may be a concern. Usually Tularemia is transmitted by ticks, DEER FLIES(!!), and other arthropods too. It may be found in mosquitoes–but I havent yet seen any written proof that a mosquito bite can pass it–if any of you have such a writing please post it. Id like to have it in case anyone asks.
    The Tularemia /Francisella is a gram neg coccobacillis that doesnt move or swim .Other than rabbits, beavers and muskrats and maybe other rodents are said to carry it.
    (I became familiar when my children started raising and breeding pet rabbits)
    The incubation ( time from exposure to infection symptoms) is 1-14 days with most humans showing signs by 3-5 days>
    IF animals in your country carry Tularemia please be careful–you can easily be infected through exposure to an animal’s urine ( and especially if the skin is cut or open) and even by INHALING the bacteria. ( if you breathe too near an infected animal)
    The bacteria basically attacks macrophages. and it can present differently. some may have skin lesions and others may have lung symptoms.
    Hunters, pet shop owners,breeders,etc are most at risk ( other than arthropod bites)
    when you test, be aware the results cross react with Brucella.You can have a pos test when its really Brucella and not Tularemia.
    treatment for tularemia is DOXYCYCLINE –so if you take that for Lyme exposure..you should be okay
    some forms of tularemia are waterborne so drinking or swimming in infected water can be a source of infection.
    [Brucella is mostly from infected sheep, cattle, pigs]

    If there is a way you can find out where in your country they found Tularemia and what animals harbor it ( and even which waterways are tested), you may be able to prevent it.
    have a nice day!

    • Thanks, very interesting! The article we link to in the posting tells about mosquitos spreading it in Sweden, it sure is spread by ticks too.

  4. Ja, kanske borde man helt enkelt söka igen — fattar inte varför de inte vill hjälpa???

Kommentera

