Två år efter.

Min historia är väldigt lång. Så jag drar inte hela här nu, har tyvärr inte ork till det.

Jag vet inte riktigt hur länge jag kan ha haft Borrelia. Men läkaren i Tyskland sa förra året att jag kan mycket väl vara född med det eller att jag haft det i över 30 år, är nu 47 år,  och det är mycket möjligt, eftersom det har visat sig att även min bror har det. Och jag kan nu med facit i min hand även se många symtom som min farmor, pappa och hans syskon hade/har.

Jag har inte varit riktigt frisk sedan jag var 10 år, men de har inte riktigt visst vad jag haft eller så har jag fått en massa olika diagnoser av en massa olika läkare under åren.

Men i augusti 2011 började det gå utför allt mer och under hösten 2011 blev det bara sämre och sämre för varje dag. Fick fler och fler hemska symtom. I februari 2012 blir jag döds sjuk och klara mig inte alls själv länge.

Idag två efter att jag var på Lunds sjukhus och fick träffa en neurolog för första gången, skrev jag detta på min facebook sida, som jag även nu tänker dela med mig av här också.

Igår den 1 april var det två år sedan jag kom till Lunds sjukhus efter att jag hade varit många gånger på Ystads och hade också varit inlagd ett par ggr. I Lund fick jag äntligen träffa en neurolog och tänkte nu äntligen ska jag väl få hjälp. Men NEJ, det blev till att åka hem igen. Fast jag var döds sjuk. Min bror fick släpa ut mig i bilen igen, efter många långa timmar på akuten. Hade då inte kunnat äta på flera månader. Hade mycket svårt illa mående under många månader. De fick mata mig med en tesked näringsdryck i taget. Jag kände inte mina ben riktigt och var förlamad i halva ansiktet. Extrem yrsel/ svindel, m.m, m.m. Men det är det ingen som brytt sig om, fast jag även har diabetes. Och självklart hade jag gått ner mycket i vikt. Jag gick med i ett par Borrelia grupper här på fb och även Borrelia & TBE föreningen som tur var. Annars hade jag inte funnits idag. Nu är mina fästingburna infektioner mycket långt gångna. Och så klart är det svårare att behandla nu och tar längre tid. Är fortfarande mycket sjuk och organen är helt slut och orkar inte med mer behandling just nu. Och ekonomin tillåter inte mer i heller. Hade jag och många andra fått behandling här i ett tidigt skede hade det aldrig behövt gått så långt. Jag/ vi kunde haft ett normalt liv. Det är ett ständigt lidande, plågande hela tiden. Många ggr står man med ett ben här och ett på andra sidan. Vi blir bara fler och fler i grupperna som blivet drabbade och inte får någon hjälp inom den Svenska vården. Vet det finns läkare som vill hjälpa till, men är rädda för myndigheterna. Läste idag att Borrelia verkar ha blivet en epidemi, inte konstigt fästingarna blir också fler och fler, och man får inte bara Borrelia av fästingbett. Nu i maj är det Världs Lyme protest för andra året i rad igen. Förra året hoppades och trodde jag att i år skulle jag kunna resa till Stockholm och vara med. Men det ser dåligt ut med det. Är för sjuk för det tyvärr. Men hoppas ni som kan är med både ni som inte har det och ni som har det och är så pass att ni kan. NU MÅSTE Vi FÅ EN ADEKVAT VÅRD HÄR!
 

 

 

 

Kommentera

