Sverige valde inbördeskrig istället för Världsprotest

Idag inleds den andra stora Världsprotesten för att förändra situationen för alla kroniskt borreliasjuka som inte får hjälp av vården. Den första protesten ägde rum förra året, då hela 30 länder deltog, i år blir det något färre som demonstrerar, men de flesta deltar fortfarande online på olika sätt,  fler städer deltar också i år än förra året.

Tyvärr ställdes Sveriges medverkan in i år. Och eftersom lögner och missförstånd har spridits om det både lokalt och internationellt, och nu även en befängd konspirationsteori har diktats ihop, samtidigt som admin har blockat och slängt ut mig ur en grupp (där jag har hjälpt många sjuka under flera år), så att jag inte kan förklara detta privat i gruppen, vilket jag hade föredragit, så ser jag mig nu tvingad att skriva offentligt om det som har hänt för att reda ut de värsta tokigheterna innan de eskalerar ännu mer.

Det hela började hösten 2012 med att jag startade Världsprotesten, och sen dess har jag lett processen som internationell och nationell koordinator. Har haft ovärderlig hjälp särskilt av några av de övriga ländernas koordinatorer under resans gång, utan dem hade det hela inte kunnat genomföras. Själv har jag hållit en ytterst låg profil utåt, eftersom jag tycker att det är viktigt att så många sjuka som möjligt hamnar i fokus så att det tydligt syns hur stort problemet är. Så det är nog fortfarande inte så många som känner till vem jag är. Mina intentioner har hela tiden varit goda, jag har gjort allt för att visa hela världen på problematiken och försöka få förändring, jag brinner intensivt för frågan, och känner medlidande och empati med alla drabbade, för deras skull har jag inte kunnat sluta kämpa hur sjuk jag själv än har varit och fortfarande är. Jag är en idealist som tror att förändring är möjlig, och jag strider till sista blodsdroppen för det jag tror på. Jag har verkligen gett allt för alla er som är sjuka. Internationellt, nationellt och på individnivå.

Tyvärr har situationen utnyttjats av en person som tycks ha ett outsinligt behov av att stå i centrum hela tiden, och som har agerat som en självutnämnd ledare. Samma person har förutom borrelia även en diagnos som tyvärr gör henne högst olämplig som ledare, då hon inte kan förstå människors känslor och tolkar allt som sägs bokstavligt, utan nyanser, utan insikt. Hon förstår därför inte hur djupt hon sårar människor genom att fara fram som en bulldozer. Jag har erfarit detta vid flera tillfällen, ingen går säker för hennes kraftiga humörsvängningar och omdömeslösa agerande.

För att backa lite till det som råkade bli den utlösande faktorn, men inte själva orsaken till varför protesten ställdes in i Sverige i år. Två personer i planeringsgruppen (även representanter för borreliaföreningen) lovade först att en nystartad fond skulle sponsra min resa, och den ena uttryckte det som att det vore en ”ära” om jag var med. Jag hade redan inriktat mig på att inte kunna närvara i år när de oväntat kom med det löftet. Då blev jag glad och förberedde mig för det. Men när de sedan plötsligt utan förvarning drog tillbaka det löftet, med anledning av att de istället hade beslutat att en talarstol absolut måste fraktas dit åt den enda talaren (gissa vem!), frakten skulle kosta massor, och att detta alltså var en mycket viktigare prioritering (att hon tydligen behövde stå några decimeter upp och tala, och inte kan stå på marken som vanligt folk), än att jag som initiativtagare och andra sjuka (som i motsats till mig hade ansökt om bidrag till resan och nekats att få det med anledning av den dyra talarstolsfrakten), skulle kunna vara med…. Ja, där brast det. Man lovar inte saker och tar tillbaka dem. Och man prioriterar inte saker framför människor. I min värld alltså. Sen gick det som det gick. Detta sammanföll med värsta borreliaskovet sen 2012 för min del, så det var under fjärde dan med sprängmigrän och flunsadäckande, och mitt under byggarbeten i min lägenhet, och mitt i massor av annat som hände samtidigt, två vänner som oväntat dog, och mängder av saker som plötsligt strulade. Det gjorde sammantaget att tålamodet inte riktigt var lika långt som annars, och att jag därför ställde in protesten där och då.

Deras agerande var alltså sista droppen i en lång rad av tuffa saker. Det blev inte bättre av att den självutnämnda ledaren därefter hånfullt och aggressivt uppmanade mig att ta livet av mig. Vid det tillfället var jag redan svårt deprimerad och kände inte att jag ville leva längre. Det händer tyvärr ofta att jag känner så. Depressionen är mitt allra värsta borreliasymtom, som har hängt med ända sen första bettet som gjorde mig sjuk. Jag har tillbringat stora delar av de senaste decennierna i ett kompakt kolmörker. Det ”livet” önskar jag inte ens min värsta fiende, det är ett helvete, det är ren tortyr. Vilken normal människa som helst skulle fatta att man inte pucklar på en person som redan ligger ner och kämpar för sitt liv. Men inte hon.  Det är att passera långt över gränsen. Det är oförlåtligt. Flera andra hängde genast på den grova mobbningen.

Där kände jag tydligt att det var rätt beslut att ställa in protesten, för så beter man sig inte mot sina vänner eller ens ytligt bekanta medmänniskor. Den blev för övrigt för första gången inställd redan före planeringsstadiet i början av året p.g.a. trakasserier från en person som beter sig som en psykopat, som gav sig på mig och flera vänner och som fortfarande får härja fritt på jakt efter nya offer. Detta misstolkades av den självutnämnda ledaren som en ”konflikt”. Det fanns ingen konflikt. Jag övertalades till slut att vi ändå skulle ordna en protest i Sverige, trots allt som låg och kokade i botten av grytan. I backspegeln tycks det som att det hade varit bäst att sätta punkt för detta redan i januari.  För att ordna en sån här sak så behövs ett gott samarbete och att alla stöttar varann, inte att det finns några som kämpar emot saken och sprider lögner och förtal.

Jag trodde att mobbningen skulle upphöra om jag var tyst några dagar, jag var ändå för djupt nere under isen för att orka skriva något. Jag trodde att de skulle komma till insikt om vad de hade gjort och ångra elakheterna, men nej, det var att hoppas för mycket.  Istället hittade de på mer.

En bluffsida konstruerades snart, där man stal det officiella namnet och headern, och låtsades höra till Världsprotesten. Admin för bluffsidan tog dock öppet avstånd från Borreliaupproret, som är det svenska namnet på protesten. Snurrigare kan det knappast bli.  Det ställdes även upp strikta krav för sidan, man var tvungen att gå med i borreliaföreningen och sedan ”ansöka” om att få skriva på sidan. På de officiella sidorna för protesten som jag har startat är alla som vill tvärtom välkomna att skriva.

Senast i raden av absurditeter är en sprillans ny konspirationsteori som går ut på att jag skulle ha signerat nåt avtal (som inte ens finns!), och att det skulle finnas regler som begränsar ländernas sätt att protestera. Allt som jag har fått refererat för mig (har inte sett det själv då jag alltså blev blockerad i samma veva), är ren lögn. Jag har försökt ta reda på hur den har uppstått, och gissar att den grundar sig på missförstånd p.g.a. språkförbistringar. Vilket förstås inte ursäktar något. Skaparen av konspirationsteorin vände sig nämligen utomlands och frågade istället för att fråga mig direkt, och nånstans där måste det ha gått snett i förståelsen. Samtliga representanter för alla länder vet att det inte finns något avtal. Det alla länder ställer sig bakom är våra gemensamt formulerade statuter som finns på hemsidan för protesten, som beskriver den förändring vi kräver, men det är ju en helt annan sak. Det är ingen hemlighet. Några såna finns för övrigt inte… 🙂  Därefter har detta tydligen byggts på (inget växer snabbare än konspirationsteorier, har jag nu fått erfara), och fått enorma proportioner.  Hoppas det spricker nu som en såpbubbla i vårsolen.

Det enda goda som konspirationsteorin tycks ha fört med sig var att bluffsidan plötsligt raderades, då de som stod bakom den tydligen inte längre ville höra till Världsprotesten. Samtidigt som de spydde galla över protesten försökte de dock slinka in bakvägen och vara med i alla fall. Vadå schizofrent?

Detta år är sannolikt sista året som det ordnas stora protester runt om i världen, nästa år lägger vi fokus på annat som förhoppningsvis har bättre effekt.

 

3 responses to “Sverige valde inbördeskrig istället för Världsprotest

  1. Tack för att du klargör en massa frågotecken. Personen du nämner är ända orsaken till att jag vägrar gå med i föreningen, då vi sjuka framställs som ett gäng amatörer. Jag tror mig iallafall veta vilken du menar. Vill också tillägga att du med din blogg verkar vara mycket kunnig och skriver på ett bra sätt. Hoppas du fortsätter att protestera och jag stöder dig till 100 procent
    Hojta om du vill ha hjälp med något.

  2. Tack för att du finns och kämpar! Jag håller med vad Christin har skrivit till 100%. Trist att det blivit sådär. Jag vill gärna vara med på din sida.

  3. Pingback: Hälsning till er i ”hota-gruppen” – det är väl ett bättre namn på den… ;-) | Borreliabloggen

Kommentera

