Borreliagrupp på Facebook

Då den ena borreliagruppen tydligen har urartat totalt – det var förvisso väntat med anledning av vad som hände där nyligen: https://borreliablogg.wordpress.com/2014/05/16/sverige-valde-inbordeskrig-istallet-for-varldsprotest/, så hälsar vi alla som inte gillar diktatur, högmodiga primadonnafasoner, fanatisk idoldyrkan, eller att människor skräms till tystnad, välkomna till denna relativt nystartade grupp istället, där vår enda inriktning är att dela vår samlade kunskap och tipsa varann om behandling, och där ingen behöver vara rädd för att ställa frågor:
6 responses to “Borreliagrupp på Facebook

  1. Hej! Jag såg den mycket informativa filmen om Borrelia på svt igår.
    Sen i början av 90-talet har jag fått ett otal borreliainfektioner (bor på landet i Skåne) alla behandlade med antibiotika. Jag började för 4-5 år sen att svepa min trädgård med ett vitt frottébadlakan( som man ser en forskare på filmen göra) , i år redan i mars månad. Senaste veckan blev det sammanlagt ett nittiotal fästingar som jag kunde skicka till de sälla jaktmarkerna. ( Totalt i år är jag uppe i några hundra.) Även om det är av minimal betydelse, för populationen verkar vara oändlig, så känner jag att jag i alla fall gör något!
    Vi matar inte längre fåglarna, vilket jag tycker är tråkigt, men jag vågar inte.
    Jag håller med om att kunskapen på vårdcentralen om de olika sjukdomar som fästingar sprider är liten och önskar att man utbildade, åtminstone de nya, läkarna i detta.
    Stort tack till er för ert arbete med bloggen! Kommer att tipsa min vårdcentral om den!
    Catrin

    • Blev du frisk av behandlingen? I så fall hade du tur!

      Vad hemskt med de stora fästingmängderna där du bor! Sverige (utom längst upp i Norrland) är verkligen hårt drabbat…. Inte bara av borrelia utan av alla infektioner som fästingar sprider. Näst vanligast är rickettsia – finns i var femte fästing, borrelia ”bara” i var fjärde….

      Jag ryser när jag ser folk som sitter i gräset och solar/har picknick, givetvis utan heltäckande kläder, och inte minst småbarn som kryper omkring i gräset… 😦

      Jättebra att du sprider kunskap! Hoppas att många såg filmen! Annars finns den på SvT Play ett tag: http://www.svtplay.se/video/2063148/borrelia-en-tyst-epidemi

  2. Hej Elisa!
    Ja, jag tror det fast jag har känning i armmuskeln där jag blev biten i våras.
    Jag förstår efter att ha sett filmen och sett en intervju med en amerikansk läkare, Dr Richard Horowitz, att man inte bara kan ha fått borrelia utan en massa annan smitta också, så jag är uppmärksam på detta.
    Fick du fortsatta problem?

    • Är det borrelia så känner du av det i hela kroppen, och får till slut massor av symtom… Annars är det nog nåt annat.

      Ja, i Sverige finns 17 patogener hos fästingar. Det står mer om de vanligaste i andra inlägg i denna blogg.

      Ja, jag har haft borrelia i minst 25 år, p.g.a. att jag inte fick nån behandling alls efter betten som gjorde mig sjuk, det dröjde 10 år eller mer innan jag fick en kort kur, och då var det för sent för att bli frisk på den.

  3. Hur har du fått din diagnos och har du fått hjälp?

Kommentera

